“Tekoäly on täällä. Halusimme tai emme. Emme pysty siihen vaikuttamaan. Voimme kuitenkin päättää, olemmeko kehityksessä mukana ja miten hyödynnämme sen. Tekoäly on lähtenyt lumivyöryn lailla liikkeelle ja se on nyt kaikkien meidän hyödynnettävissä.”
–kommentoi luova johtaja Daniel Nikander.
Se on meidän aikamme Game changer. Jotkut tippuvat kyydistä, koska eivät halua tai ole valmiita muuttamaan toimintatapojaan ja muuttumaan uudistuksien mukana. Jos haluamme olla kilpailukykyisiä, meidän on ymmärrettävä, mitä on tekoäly ja miten se toimii. Pitää osata hyödyntää tekoälyn tuomia mahdollisuuksia ja valjastaa se työkaluksi eikä pitää sitä vihollisena. Taiteilijat voivat hyödyntää tekoälyä esimerkiksi inspiraationa, kuvankäsittelyyn, erilaisten teoksien tarkempaan tutkimiseen, hyödyntää sitä kokonaisuudessaan uusien ideoiden suunnitteluun. Tekoäly hyödyntää aina jo olemassa olevaa tietoa ja teoksia luodakseen jotain, mutta se ei pysty luomaan koskaan mitään täysin uutta.
Tekoäly ja sen tuomat muutokset aiheuttavat kysymyksiä siitä, miten se voi vaikuttaa meidän töihimme. Ja totta kai se on luonnollista. Onhan se tavallaan pelottavaa, että jokin kone voi kirjoittaa meille jonkun asian alle minuutissa, johon meillä ihmisillä menisi todella paljon kauemmin. Tai, että jokin koskettava taideteos selviää tietokoneen tekemäksi. On jopa hieman pelottavaa, mihin kaikkeen tekoäly pystyy ja tämähän on vasta alkua!
“Meidän on pysyttävä kehityksessä mukana ja miettiä, miten voimme hyödyntää tekoälyn tuomat muutokset mahdollisuuksina. Tekoäly mahdollistaa meille todella paljon, se tuskin vie meiltä asioista pois, vaan toimii uutena tehokkaana työkaluna.”
“Se on nykyaikainen Google, meidän apumme, jota hyödyntää, kun meidän ideapankkimme on jo tyhjillään. Kun tekoälyä ymmärtää ja osaa hyödyntää, tajuaa myös sen, että edelleen tarvitaan ihmiset siihen lisäksi.”
–luonnehtii Daniel
Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi suunnitella markkinointia, mutta otamme sen mukaan työkaluna. Ihmisillä on kuitenkin jotain, mitä kone ei voi (ainakaan vielä 😉 ) korvata. He ovat tuntevat asiakkaat ja kohderyhmät. Me tunnistamme heidän tarpeensa, toiveet ja tunteet. Tekoäly ei tähän pysty, joten sitä voi hyödyntää nimenomaan työkaluna markkinoinnin tueksi, tuomaan ehkä laajemman näkökulman asioihin.
Tekoäly voi mullistaa yritysten toimintatavat. Hyödyntämällä koneoppimisen ja luonnollisen kielen käsittelyn tehoa, tekoäly voi automatisoida toistuvia tehtäviä, parantaa päätöksentekoa ja tarjota arvokkaita oivalluksia suurista tietomääristä. Tekoälyn sisällyttäminen markkinointisuunnitelmaan voi auttaa yrityksiä saamaan kilpailuetua personoimalla asiakasvuorovaikutusta optimoimalla mainoskampanjoita ja ennustamalla markkinatrendejä.
Tekoäly voi mullistaa yritysten toimintatavat. Hyödyntämällä koneoppimisen ja luonnollisen kielen käsittelyn tehoa, tekoäly voi automatisoida toistuvia tehtäviä, parantaa päätöksentekoa ja tarjota arvokkaita oivalluksia suurista tietomääristä. Tekoälyn sisällyttäminen markkinointisuunnitelmaan voi auttaa yrityksiä saamaan kilpailuetua personoimalla asiakasvuorovaikutusta optimoimalla mainoskampanjoita ja ennustamalla markkinatrendejä.
Kuitenkin mielessä tulee pitää se, että tekoäly tunnistaa tekoälyn kirjoittamaa kontekstia. Jos tekoäly käyttää tekoälyn kirjoittamaa informaatio uuteen tekstiin, se päätyy lopulta luuppiin, kun se ei opi jo tekemästään tekstistä mitään uutta. Tekoälyn generoima teksti tai materiaali ei saa olla tekoälyn itsensä tekemää. Google tuskin tykkää siitä myöskään. Tällä hetkellä se ei välttämättä tunnista tekoälyn kirjoittamaa tekstiä mutta todennäköisesti myöhemmin tunnistaa.
Mitä tekoäly meidän alallemme tekee?
Ilman, että voimme kurkistaa kristallipallolla tulevaisuuteen, tulee tekoäly mahdollisesti vaikuttamaan positiivisesti moniin työläisiin asioihin esimerkiksi kuvankäsittelyssä kuten maskaamiseen. Tällä toimenpiteellä kuvasta halutaan poistaa esimerkiksi tausta hahmon ympäriltä. Tekoäly pystyy tämän nopeasti toteuttamaan. Tekoälyn avulla voidaan myös löytää juuri halutun näköisiä kuvia, joiden avulla hahmotella asiakkaille mitä ollaan tekemässä.
“Sen avulla voidaan etsiä referenssejä ja ideoita. Tekoälyn avulla haetaan inspiraatiota, mutta me itse ohjaamme sitä. Me olemme mukana luomassa ideaa, mutta annetaan AI-työkalun tehdä osa työstä, jotta päästään huomattavasti nopeammin eteenpäin.”
–Daniel
Tulevaisuuden visiossa esimerkiksi tuottajat ja projektipäälliköt voivat tekoälyn avulla tehdä aikatauluja. Markkinointisuunnitelmissa se tulee olemaan isosti hyödyksi. Se voi esimerkiksi listata kilpailijat nopeasti, luoda hashtageja, antaa erilaisia ajatuksia postauksiin sekä todella paljon muuta. Ohjaajat pystyvät sen avulla etsimään haluamansa tyylin kuvauksiin kirjoittamalla tekoälylle ideansa. Ennen tässä prosessin vaiheessa on pitänyt etsiä kuvia netistä ja kuvapalveluista. Sisällöntuotannossa sitä voi hyödyntää visuaalisen ja tekstillisen sisällön tuotannossa.
“Tosiasia on se, että ne, jotka hyppäävät tämän tekoälyjunan kyytiin, tulevat menestymään. Ne, jotka eivät, jäävät jälkeen.”
–heittää luova johtaja Daniel lopuksi
PS. Yksi blogitekstin kappaleista on kirjoitettu tekoälyn avulla ja käännetty suomen kielelle Google Translatorin avulla, tunnistatko mikä? 😘
Jätä vastaus