“Mikään ei muuttunut, mutta samaan aikaan kaikki muuttui.” –Liisa ja Pekka totesivat omissa haastatteluissaan.
Kun useampi yritys yhdistyy toisiinsa, kutsutaan sitä fuusioksi. Mitä siinä sitten tapahtuu? Kannattaako yrityksien yhdistyä? Mitä siitä seuraa ja mitä se vaatii? Miksi yritykset fuusioituvat? Se herättää varmasti paljon kysymyksiä, epävarmuutta ja pelkoakin. Tässä blogitekstissä kerromme miten Filmbutik syntyi yritysfuusion myötä ja mihin se johti. Kerromme mitä haasteita meillä oli, miksi päädyttiin yhdistymään ja miten tämä muutti toimintaamme. Tätä blogitekstiä varten on haastateltu Filmbutikin toimitusjohtaja Isto Kannistoa, tuotantojohtaja Liisa Lehtoa, myyntijohtaja Pekka Tuomista, sisältöjohtaja Pasi Riialia sekä luova johtaja Daniel Nikanderia. Kaikki he ovat olleet mukana, kun Filmbutik sai alkunsa.
“Osaaminen kasvoi huimasti.” –Pasi
Meillä kaikki meni paremmin kuin hyvin ja tulevaisuus näyttää suurelta. Näin kliseisesti sanottuna Filmbutikille vain taivas on rajana ja me tähtäämme korkealle. Meistä tuli uuden sukupolven luova tuotantoyhtiö taidolla, tarinalla, tunteella ja teknologialla. Tavoitteena on olla Suomen paras tuotantoyhtiö hienolla ja osaavalla henkilöstöllä. Olet ehkä joskus miettinyt, että pitäisikö teidän yrityksenne yhdistyä muihin? Siinä tapauksessa ainakin kannattaa jatkaa lukemista. Ehkä meidän tarinamme saa sinut miettimään yrityksen laajentamista, yritysfuusiota tai sitä, miksi yritykset yleensä edes yhdistyvät. Kaikilla ei tietenkään voi mennä yhtä sujuvasti fuusio kuin meillä. 😉
“Se on aika rohkeata mitä tehtiin. Laitettiin romukoppaan kuitenkin kolme aika tunnettua brändiä.” –Isto
Filmbutik sai alkunsa keväällä 2021, kun Mediatehdas Dakar, DigiPeople Studio ja Valve Media löivät hynttyyt yhteen ja sulautuivat toisiinsa. Kolme brändiä päätettiin yhdistää ja aloittaa yhteinen taival luomalla kokonaan uusi brändi. Halusimme yhdistää kaikkien kolmen osaamisen ja luoda aivan uudenlaisen tuotantoyhtiön.
Yritysfuusion myötä haluttiin kehittää omaa toimintaa, saada enemmän osaamista samaan taloon ja sitä kautta kasvattaa resursseja sekä avata uusia mahdollisuuksia. Kaikilla yrityksillä oli omat kulttuurinsa ja ne piti saada yhdistettyä hyväksi toimivaksi sekä uudeksi Filmbutikin kulttuuriksi. Kaikilla oli myös omat toimintatapansa, joista piti saada hiottua yksi yhteinen toimintamalli.
Kyllä se lähemmäs sen puoli vuotta yhdistymisen jälkeen vei, että kulttuurit yhdistyivät ja tuli yhteiset toimintamallit. Niihin liittyy niin monta eri asiaa erityisesti työtavat, prosessit ja järjestelmät.
“Yhdistymisen myötä me ollaan mainostoimisto, mediatoimisto, tuotantotoimisto yhdessä ja samassa paikassa.” –Daniel
Yhdistymisen myötä saatiin monialaista osaamista saman katon alle, ja näin syntyi mainos-, media- ja tuotantotoimisto samaan taloon. Sitä kautta pääsemme kehittämään tulevaisuuden tuotantoyhtiötä. Filmbutikissa yhdistyy luovuus, teknologia ja tehokkuus, joiden kombolla pystytään palvelemaan asiakasta paremmin ja tekemään parempaa liiketoimintaa. Varsinkin teknologia on noussut meillä isoksi vahvuudeksi ja se tuo paljon mahdollisuuksia nyt sekä tulevaisuudessa. Näiden myötä pystymme palvelemaan asiakasta paremmin ja antamaan hänelle täyden hyödyn koko prosessista. Emme halua olla pelkkä tuotantoyhtiö, joka vain myy asiakkaalle palvelun, haluamme olla kumppani ja auttaa asiakasta. Suunnittelemme ja tuotamme videoita, joita asiakkaidemme asiakkaat katsovat ja joista asiakkaiden liiketoiminta hyötyy.
“Ei olla koskaan oltu ronkeleita tuotantojen koon suhteen, eikä tulla koskaan olemaan. Jos joku tarvitsee meidän apuamme ja me uskotaan, että pystytään auttamaan, niin sitten me autetaan.” –Pekka
Fuusion myötä myyntikin saatiin hyvin liikkeelle ja asiakkaillekin oli selkeää, että mikä juttu tämä nyt on. Meille tuli vahva myyntitiimi ja myynnin tukijärjestelmät. Laitettiin heti isot tavoitteet ja myyntiin tuli kova paine. Asenne meillä kaikilla Filmbutikissa on ihan mahtava ja tuotantojen koolla ei ole meille väliä. Yhdistymisen jälkeen olemme pystyneet säilyttämään pienten yhtiöiden ketteryyden. Me teemme kaikki täysillä, oli sitten pieni tai iso projekti.
“Tavoitteena on olla Suomen paras tuotantoyhtiö.” –Daniel
Miksi sitten yhdistää kolme yritystä eikä määrittää kasvutavoitteita vanhalla tunnetulla brändillä? Me halusimme olla rohkeita ja tehdä jotain, mitä ei yleensä tehdä: aloittaa uudella brändillä, jota lähteä kasvattamaan. Uuden brändin tunnettuuden luominen ei ole helppoa, mutta onneksi meillä oli vanhat kontaktit ja asiakkaat pohjalla. Jokaisesta yrityksestä pitää ottaa parhaat asiat mukaan ja luoda kaikille sopiva sekä toimiva malli. Kuitenkin tavoitteena oli olla edelläkävijä tarinankerronnassa ja visuaalisessa maailmassa, mutta myös jakelun ja analytiikan osalta. Uuden nimen haluttiin jäävän vahvasti asiakkaiden mieliin ja ottaa vahva jalansija heti alusta.
Tästä pääset lukemaan artikkelin, joka on kirjoitettu yhdistymisen aikoihin: Valve kasvattaa liikkuvan kuvan osaamistaan – Filmbutik yhdistää kolmen yhtiön tarjonnan
“Enemmän muskeleita, kontakteja ja mahdollisuuksia kehittää.” –Daniel
Haasteita oli, mutta kyllä tämä yhdistyminen oli reippaasti enemmän positiivinen ja kannattava. Me saimme enemmän henkilöstöä, kontakteja, osaamista, mahdollisuuksia ja paljon muuta. Isompana yrityksenä pystyy tehdä strategisempia päätöksiä liiketoiminnan kasvun mahdollistamiseksi. Uudelleen brändäys on myös mahdollisuus, sillä toimit uutena tekijänä markkinoilla, mutta sinulla on kuitenkin vanhat kontaktit. Ennen myös esimerkiksi myynnin vastuu oli vain yhdellä henkilöllä, mutta nyt siinä on tukiverkosto ympärillä. Emoyhtiö Valven asiakkuudet työllistävät myöskin kivasti. Tietysti se toimii paremmin, että yksi vastaa esimerkiksi myynnistä, mutta tarvittaessa muut auttavat ja vastuuta saa jaettua. Siten aikaa jää ihan eri tavalla eri alueisiin. Kun olet pienempi toimija, niin tietenkin on vähemmän ihmisiä, joten aikaa jäi vähemmän esimerkiksi kehitystyölle. Nyt on paljon enemmän resursseja markkinoida ja kehittää omaa toimintaa sekä talosta löytyy enemmän huippuosaajia erityisosaamisalueille kuten esimerkiksi animaatioiden tuottamiseen.
“Mä ajattelin ensimmäisestä päivästä lähtien, että nyt on kerta kaikkiaan sellainen tinder match, että tästä ei löydy varmaan mitään mikä ei klikkaisi.” –Isto
Ennen yhdistymistä yritykset olivat tehneet tiivistä yhteistyötä jo jonkin aikaa. Tunsimme jo melko hyvin toistemme toimintatavat. Kun yhdistyimme, teimme ensiksi yhteiset prosessit, nostimme kaikki asiat pöydälle ja poimimme parhaat. Määrittelimme selkeät roolit ja vastuut kaikille. Uuteen hyppääminen sujui meillä tosi hyvin eikä suuria vaikeuksia uuden oppimisessa ollut. Vanhoista käytänteistä poisoppiminen on tietysti kiireen keskellä kaikista vaikein asia. Kertaus on opintojen äiti, ja kun itse huomasimme että taas meinasivat toimintatavat joissakin tilanteissa palata vanhoihin, nostettiin asia yhdessä esille ja tehtiin se uudestaan.
“Laajeneminen tuo aina mahdollisuuksia.” –Pasi
Tulevaisuudessa tavoitteena on kasvattaa yritystä ja laajentua mahdollisesti uusiin kaupunkeihin, joskus jopa nykyistä kansainvälisemmäksi toimijaksi. Mahdollista on, että yrityksemme kasvaa nykyisen orgaanisen kasvun lisäksi myös muilla keinoin. Olemme nytkin useammassa toimipisteessä ja se on saatu hyvin toimimaan. 😉
“Yritysfuusion myötä mentiin vähän kohti tuntematonta.” –Liisa
Lopputuloksena kaikista haasteellisinta oli yrityskulttuurin luominen uuteen Filmbutikiin. Kulttuurin luo ihmiset. Se ei ole jotain, mikä vain päätetään, vaan se syntyy ihmisten yhteisen tekemisen kautta. Sen pitää olla aitoa ja rehellistä, sitä ei voi ostaa. Yhdistymisen myötä pystymme olemaan selkeästi iso toimija Suomessa, jolla on paljon osaamista ja teknologia vahvuus siinä rinnalla. Sitä kautta uskomme, että saamme enemmän jalansijaa ja kasvua. Laajeneminen tuo myös aina uusia mahdollisuuksia suurempaan kasvuun. Me tähtäämmekin selkeästi kasvuun ja sillä tarkoitamme luvullista, taloudellista kasvua, mutta myös laajentamista muihin kaupunkeihin ja jopa Suomen rajojen ulkopuolelle.
Jätä vastaus