DIT eli Digital Imaging Technician (Digitaalinen kuvantamisteknikko) huolehtii kuvatun raakamateriaalin hallinnasta. DIT:llä on äärimmäisen tärkeä rooli tuotantoprosessissa, sillä he vastaavat kaikista kuvatuista materiaaleista. Eli kun kuvataan elokuvaa, sarjaa tai oikeastaan mitä vaan, missä hallitaan isoa määrää materiaalia, DIT astuu kuvaan.
“Kun kuvaukset käynnistyvät, joko itse haen kortin kuvauspaikalta tai joku muu kuvauksista tuo sen minulle. Yleensä se tapahtuu useamman kerran päivässä. Riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon materiaalia tulee.”
–Petro, DIT-tekijä
Kun kortti siirtyy kameralta DIT:ille, alkaa materiaalien varmuuskopiointi. Kaikki kortit ja materiaalit merkitään tarkasti ja viedään useille kovalevyille sekä pilvipalveluun. Kansioihin merkitään kuvattujen materiaalien päivämäärät ja kohtaukset. Materiaaleista pidetään huolta tuotannon loppuun asti. Jos ne häviävät tai niille tapahtuu jotain, menee iso työ hukkaan kaikkien tuotannossa olleiden osalta.
“Eli painava vastuu on myös DIT:in maailmassa.”
–Petro, DIT-tekijä
Kun raakamateriaalit on siirretty kovalevyille, DIT tekee lisäksi myös dailiesit ja proxyt. Proxyilla tarkoitetaan kevyempiä versioita, jotta leikkaajan olisi helpompi käsitellä materiaalia. Dailiesit taas puolestaan tarkoittaa sitä, että ohjaaja, kuvaaja tai muu tuotannon henkilö saattaa haluta katsoa materiaaleja päivän päätteeksi. Ohjaaja voi katsoa kuvattua materiaalia ja fiilistellä kohtauksia, kuvaaja tarkistaa asetelmia edellisiltä päiviltä, lavastaja tarkistaa lavasteiden paikkoja ja esimerkiksi puvustaja kravatin väriä kohtauksessa.
“Tuen siis tuotantoa materiaaleilla, jotta niitä voidaan hyödyntää ja soveltaa tarvittaessa kuvauksissa. Yleensä kuitenkin se, että joku muu kuin ohjaaja tai kuvaaja katsoo näitä materiaaleja, on aika vähäistä, mutta olen kuitenkin aina valmiina auttamaan tällaisissa tilanteissa.”
–Petro, DIT-tekijä
Työajat ovat aika erilaiset, kun muulla kuvausryhmällä. Usein DIT:it tekevät töitä, kun muut lopettavat, koska päivän viimeinen kortti tulee kuvauksien päätyttyä. Lyhykäisyydessään DIT:in työt on tosi monipuolista tekemistä ja siinä on erittäin iso vastuu.
“Yleensä me DIT:it ollaan sellaisia, että meidät näkee vasta ensi-illassa ja kaikki ihmettelee, että kuka toi on. Mä olen aina halunnut vähän murtaa sitä ja yrittänyt mennä kuvauspaikalle vähän ennen kuin on sovittu, että noudan kortit. Siellä vähän juttelen muun porukan kanssa ja koitan kysellä, tarvitseeko ne apua jossain. Olen esimerkiksi kuskaillut näyttelijöitä, puomittanut, esiintynyt itse ja kerran pääsin myös stunttikohtaukseen mukaan.”
–Petro, DIT-tekijä
DIT:in vastuu ja työt loppuvat periaatteessa siihen, kun kuvaukset ovat kokonaan ohi ja materiaalit on toimitettu leikkaajalle. Leikkaajan lisäksi tuottaja tai ohjaaja saa vielä toiset materiaalit itselleen. Näin varmistetaan, että materiaalit ovat eri paikassa, jos toisille käy jotakin, on vielä toiset tallessa.
“Eli jakamalla kopioidut kuvausmateriaalit eri paikkoihin, varmistetaan se, että matskut säilyvät.”
–Petro, DIT-tekijä
On olemassa koulutuksia, jotka valmistavat ja opettavat DIT:in työhön. On myös paljon DIT:in tekijöitä, jotka ovat itse oppineet ja luoneet oman tyylinsä tehdä töitä. DIT:in tapa työskennellä pitäisi aina ennen kuvauksien alkua selvittää, sillä toimintatapoja on paljon erilaisia. Tulisi jutella ja käydä läpi, minkä tyylinen DIT-tekijä sopii tuotantoon.
“On toki olemassa koulutuksia, mutta mä hyppäsin tuohon DIT hommaan silleen aika syvää päähän heti, että mulla ei ihan hirveästi ollut kokemusta. Työ on itse opettanut ja olen saanut paljon neuvoja muilta ammattilaisilta. Heidän kanssaan olen keskustellut ja luonut sitä kautta omaa tapaa työskennellä. Mun mielestä siitä on muovautunut toimiva tapa ja ilmeisesti muidenkin mielestä, koska mua pyydetään aina uudestaan keikoille.”
–Petro, DIT-tekijä
Jätä vastaus