Mitä laadukas ja sitouttava livestream vaatii?

Laadukkaan livestriimin toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua ja teknistä osaamista. Livestriimin erikoisuutena on se, että se tapahtuu reaaliajassa ilman mahdollisuutta uusintoihin, joten kaiken on oltava valmiina ennen kuin kamerat käynnistyvät ja livelähetys alkaa.

”Paras toteutus on useiden osiensa summa, jossa yhdistyy laadukas äänisuunnittelu monipuolisten kuvavalintojen kanssa.”

–Elias, luova tuottaja

Suunnittelun lähtökohtana on livestriimin kohderyhmä. Miksi haluamme saada heidät mukaan livelähetykseemme? Kohderyhmän kiireellisyys vaikuttaa mm. itse livestriimin pituuteen. Kannattaa toteuttaa mieluummin lyhyempi ja tiiviimpi toteutus kun paisuttaa tarpeetta lähetystä. Yksi livestriimin tärkeimpiä tehtäviä tulisikin olla jonkin aiheen tai teeman esittely ja kiinnostuksen herättäminen ja ohjata ihmiset muihin kanaviin tutustumaan tarkemmin aiheeseen. Kohdeyleisön valintaan vaikuttaa myös toteutuksen ajankohta: tavoitammeko ihmiset tehokkaammin aamu- vai iltapäivällä?  

”Suosittelemme usein ammattijuontajan käyttämistä varmistamaan sujuva esitys ja ammattimainen tyyli. Tällä tavoin varmistetaan, että esiteltävä asia välittyy hyvin ja ammattimaisesti liveyleisölle. Ammattijuontaja voi toimia tilaisuuden hostina ja kuljettaa tilaisuutta käsikirjoituksen mukaisesti.”

–Elias, luova tuottaja

Sisältö on livestriimin perusta, ja sen on oltava huolellisesti suunniteltu ja valmisteltu. Sisällölle pitää suunnitella tarkka käsikirjoitus, jonka mukaisesti livelähetys viedään läpi. Tyypillisesti rakennamme käsikirjoituksen mukaisen ajolistan, josta näkyyy minuutin tarkkuudella livessä tapahtuvat asiat. Tällöin voidaan varmistua hyvästä show’sta ja siitä, että esiteltävä asia välittyy katsojille halutulla tavalla. 

Esitysmateriaalin kannattaa olla selkeää, jossa on mahdollisimman paljon visuaalisuutta mukana. Liian usein PowerPoint-esitykset ovat täynnä pientä tekstiä, joka tekee esityksen seuraamisen haasteelliseksi kohdeyleisölle. Livestriimien rytmittämiseksi voi myös hyödyntää ennalta kuvattua videomateriaalia. Tämä tuo vaihtelua ja viihdyttävyyttä kokonaisuuteen sekä antaa esiintyjille hengähdystauon ja mahdollisuuden vaihtaa lavalla kohtauksesta toiseen. Sisältövideoilla saadaan lähetykseen monipuolisuutta ja laadukkuutta. Tyylikkäät ohjelmagrafiikat lisäävät livestriimin visuaalista vetovoimaa.

”Ruutuun voidaan tuoda miltei rajattomasti erilaisia elementtejä, mutta yleisimmin grafiikoilla viestitään puhujan nimeä ja titteliä. Viime aikoina on myös yleistynyt ihmisten ohjaaminen QR-koodin avulla esimerkiksi erilaisiin kyselyihin tai chat-keskusteluun.” 

–Elias, luova tuottaja

Teknisesti hyvän suunnitelman laatiminen on ensisijaisen tärkeää. Kiinteä internetyhteys takaa laadukkaan ja varman striimaamisen. Riittävä määrä kameroita mahdollistaa laadukkaan toteutuksen ja tämä tekee lähetyksestä ammattimaisemman, yllättävät kuvakulmat tuovat eloa ja mielenkiintoa katsojille. Laadukas äänisuunnittelu on tärkeässä roolissa.  

Livestream-tuotannot toimivat kuin orkesteri, jossa kaikkien osien on oltava tasapainossa. Hyvän toteutuksen avain on monipuolisuus, jossa yhdistyvät korkealaatuinen ääni, äänisuunnittelu ja monipuoliset kuvavalinnat. Mahdolliset etäpuhujat pitää ohjeistaa ennakolta livelähetykseen ja tekniikka tulee testata, jotta itse livelähetys sujuu myös tältä osin sujuvasti ja laadukkaasti.  

”Mikäli soittajilla on nuotit hukassa kapellimestarista puhumattakaan ei sävelkorva juuri esityksestä nauti.” 

–Elias, luova tuottaja

Studioympäristössä toteutettu livelähetys antaa laadukkaan kuvan yrityksestä ja sen palveluista. Studiossa pystymme paremmin kontrolloimaan ääntä ja valoja, pystymme paremmin toteuttamaan myös brändin mukaisen lavastuksen. Kirjavat logo-taustat tai banderollit eivät ole tarpeellisia kun studio voidaan lavastaa brändin mukaisilla väreillä ja muilla elementeillä. Tässäkin kannattaa miettiä kohdeyleisöä ja mitä he näkevät omilla ruuduillaan. Perinteinen neuvotteluhuone ei ole optimaalinen lokaatio laadukkaalle striimaukselle, mutta kevyillä valoilla ja lavastamisella tällainenkin tila saadaan suunniteltua toimivaksi ja tyylikkääksi.  

Julkaisualustaan vaikuttaa livestriimin kohdeyleisö ja kannattaa miettiä valinta tältä pohjalta. Jos halutaan mahdollisimman laajaa yleisöä mukaan lähetykseen, yksi hyvä vaihtoehto on valita jakelukanavaksi Facebook, Instagram tai LinkedIn. Nämä alustat ovat tuttuja suurimmalle osalle yleisöstä. ProspectumLive, Hopin ja Quickchannel ovat laadukkaita alustoja, jotka tarjoavat monipuolisia lisäratkaisuja livetuotantoon: chat, aulapalvelut, virtuaaliset näyttelyt, esitysmateriaalit, äänestykset, tunnistautumiset ja analytiikka.  

”Tärkeintä on, että osallistuminen liveen on helppoa ja vaivatonta.  Edellä mainitut alustat mahdollistavat kutsumisprosessit, erilaiset yleisöjen aktivoinnit, katsojakohtaiset tunnistautumiset, jälkimarkkinointi.”

–Milla, livetuottaja

Livestriimistä syntyy paljon materiaalia jatkohyödyntämistä varten. Livelähetyksen jälkeen olisi hyvä pystyä lähettämään tallenne katsojille mahdollisimman nopeasti. Saavutettavuusdirektiivi velvoittaa julkista toimijaa tekstittämään livelähetyksen, mikäli liven tallenne pidetään julkisena eri kanavissa. Liven tallenteesta voidaan helposti tehdä mielenkiintoisia nostoja sosiaaliseen mediaan. 

Livetuotannosta kannattaa ottaa myös laadukkaita stillkuvia, joita voidaan jakaa joko liven aikana sosiaalisessa mediassa tai hyödyntää niitä muussa jälkimarkkinoinnissa. Behind the scenes -kuvat ovat myös hauskoja sisältöjä jälkimarkkinointiin. Lisäksi tallenteen materiaalia voidaan hyödyntää tulevan livelähetyksen ennakkomarkkinoinnissa.

Livestream tuotantoprosessi

Olemme toteuttaneet satoja livestream-tuotantoja erilaisiin asiakkaiden tarpeisiin. Me Filmbutikilla haluamme auttaa livestriimin suunnittelussa ja nostaa tuotannon tasoa monin eri tavoin. Voit tutustua tarkemmin livestream-palveluihimme tästä.

”Ennen livelähetystä tapahtuu kymmeniä erilaisia toimintoja ja tehtäviä. Kokemuksen kautta muotoutunut tuotantoprosessimme muuttaa tarpeettoman stressin luovaksi innostumiseksi.”

–Pekka, myyntijohtaja

Tutustu esimerkki livestream-tuotantoihimme:

Airpro Strategia 2025
Seure Henkilöstöpalvelut
Finnet-liitto juhlawebinaari
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu

Karikatyrisoitu kuva myyntijohtaja Pekka Tuomisesta

Haluatko keskustella livestream-palvelustamme?

Ota yhteyttä
Pekka Tuominen
Myyntijohtaja
+358 45 877 1700
pekka.tuominen@filmbutik.fi

Mitä pidit tästä jutusta?
  • Täysin samaa mieltä (3)
  • Mielenkiintoista (1)
  • Herätti ajatuksia (0)
  • Ei ihan kolahtanut (0)

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *